Een moeilijk dossier

Vanaf heden maakt Directe Commotie zich hard voor verandering in de jeugdzorg. Het is tijd dat we ons weer focussen op de mens, in plaats van op protocollen. Het is namelijk nooit te laat om een kind uit de shit te helpen, je moet alleen weten hoe. 

Hieronder nemen we je mee in een hypothetische casus met de vraag aan jou; wat herken jij hiervan in jouw eigen gedrag? 

Het intakegesprek

Zie je wel...

Graag of niet!

Welkom in het ravijn van wantrouwen

Hoewel deze (gefingeerde) situatie uitermate begrijpelijk is vanuit een menselijk oogpunt, is de uitkomst van dit verhaal alles behalve wenselijk; Maartje moet namelijk weer door de mangel heen om geholpen te worden door een andere instantie om het meeste uit het leven te kunnen halen. Zij is weer terug bij af, en jij voelt je gefrustreerd en onvoldaan. Zonde! 

Het ravijn van wantrouwen wordt getypeerd door een bepaalde basishouding, bepaalde gedragingen, en de uitkomsten hiervan.

Hoe kom ik uit het ravijn?

Ondanks het feit dat het begrijpelijk is dat je in het ravijn van wantrouwen bent beland met je client is het verre van ideaal.
Je zult zien dat je erg weinig vooruitgang boekt. Maar hoe kom je dan uit deze situatie? Hoe kom je weer naast jouw client te staan in plaats van tegenover? Hoe maak je gebruik van jouw eigen oprechte nieuwsgierigheid om het hulpbehoevende kind achter het probleemgedrag te zien? Hoe bouw je de band van vertrouwen weer op tussen jou en jouw client? 

Binnenkort meer over de berg van vertrouwen!